Yoga Poses – Echte aanraders

Yoga Poses – Echte aanraders

Yoga is een fijne combinatie van lenigheid, kracht, ademhaling, balans en rust. In andere woorden het lichaam wordt sterker en soepeler terwijl een juiste ademhaling wordt bevorderd en getraind, je geest tot rust komt en balans wordt verterkt.

Veel mensen denken bij Yoga aan ‘ lekker op een matje zitten ‘. Uiteraard wordt er op het matje gezeten, echter de heerlijke en ook uitdagende houdingen voeren de boventoon van een yogasessie. Je kunt yoga zo uitdagend maken als je zelf wilt.

Hieronder vind je een aantal yogahoudingen die een beter beeld geven van de mogelijkheden. Je zou ze eventueel thuis, voor of na het sporten, eens kunnen proberen om een klein beetje een idee te krijgen wat deze houdingen met je lichaam doen. Wees wel voorzichtig, het is verstandig om tijdens de uitoefening van yoga een trainer te raadplegen.

De zittende vooroverbuiging.  Paschimottanasana

Stafhouding 300x200 Yoga Poses   Echte aanraders

Tijdens deze houding worden de achterkant van rug en benen gerekt. De uitvoering van de zittende vooroverbuiging gaat als volgt:

  • Ga zitten met beide benen gestrekt vooruit.
  • Adem in, maak je rug lang, adem uit en buig rustig naar voren.
  • Als je de houding intensiever wilt maken, kun je eventueel een diep punt beetpakken (zie afbeelding) nogmaals inademen, je rug opnieuw lang maken, dit keer naar voren en vervolgens weer rustig zakken.

De Cobra: Bhujangasana

Opw hond 300x200 Yoga Poses   Echte aanraders

Deze houding opent de borst, maakt de ruggengraat bewegelijker en bevorderd de spijs vertering. De uitvoering van de Cobra gaat als volgt:

  • Ga op je buik liggen. Zorg er voor dat je benen goed tegen elkaar aan liggen.
  • Zet je handen naast je schouders en duw jezelf heel rustig om hoog. Hoe verder je je armen strekt, hoe verder je rug buigt en rekt.
  • Probeer je borst tijdens de houding mooi te openen door ook je schouders te openen.
  • Wees voorzichtig; de uitdaging in deze houding is niet ‘zover mogelijk je armen strekken’, echter genieten van een fijne rek en lekker blijven door ademen.

Hoofdstand: Sirsana

Hoofdstand WORD 300x300 Yoga Poses   Echte aanraders

Deze houding sterkt de nek, armen, schouders en rug waarbij balans word bevorderd en een juiste lichaamshouding kan worden gestimuleerd. Ook is het een zeer verfrissende houding doordat er veel bloed naar het hoofd en gezicht gaat. De uitvoering van de Hoofdstand gaat als volgt:

  • Strengen je vingers in elkaar en zet je ellenbogen op de mat zodat je met je onderarmen een driehoek maakt.
  • Plaats vervolgen je kruin zó op de mat, dat je met je handen de achterkant van je hoofd kunt pakken.  Strek vervolgens je benen zodat je in een omgekeerde V vorm op de mat staat, waarbij de heupen het hoogste punt zijn.
  • Loop vervolgens rustig naar voor en hef je benen rustig omhoog.
  • Blijf hierbij met je ellenbogen goed contact maken met de grond.

Belangrijk: Het wordt zeer aangeraden deze houding onder begeleiding te doen en eventueel eerst tegen een muur te oefenen.

Staande hand-naar-grote-teen-cyclus: Hasta Padangusthasana

Balans WORD 300x300 Yoga Poses   Echte aanraders

Deze houding rekt de hamstrings en verbetert je balans. De uitvoering van de Staande hand-naar-grote-teen-cyclus gaat als volgt:

Ga stevig staan (in de berghouding).

  • Til rustig je rechter voet omhoog.
  • Pak met je rechter hand je grote teen met je middelvinger, wijsvinger en duim of pak je volledige voet beet.
  • Strek rustig je been vooruit. Probeer hierbij je lichaam (rug en heupen) mooi recht te houden.
  • Beweeg vervolgens je been rustig naar buiten en blijf hier een aantal ademhalingen staan.

Handstand: Adho Mukha Vrksana

Handstand WORD1 300x300 Yoga Poses   Echte aanraders

Deze houding sterkt het lichaam en bevorder balans. Daarnaast kan de houding vanwege de uitdaging rust geven. De uitvoering van de Handstand gaat als volgt:

  • Zet je handen op schouderbreedte.
  • Beweeg rustig je benen omhoog door je benen te heffen of rustig één been omhoog te zwaaien.
  • Probeer je lichaam volledig te strekken.

Belangrijk: Het wordt zeer aangeraden deze houding onder begeleiding te doen en eventueel eerst tegen een muur te oefenen. Probeer hierbij je heupen en rug mooi stabiel te houden (voorkom dat je in je rug gaat hangen), span billen en buik aan, maak je lang in je schouders en blijf ademen.

Dit zijn slecht 5 houdingen van de naar schatting 1300. Stel het lijkt je leuk om eens een yogales te ervaringen. Meld je dan aan via het contactformulier, te vinden onder het kopje contact. Een belangrijke kanttekening, de lessen zijn zo ingericht dat zowel startende yogi’s als gevorderde yogi’s kunnen genieten van de yogasessie. Laat je dus aub niet afschrikken door misschien een aantal meer gevorderde houdingen hierboven. Dit is slechts om aan te geven wat de mogelijkheden zijn als hier wens naar is.

Namasté